تخفیف ویژه برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی!

فروش بیشتر با استفاده از مکانیک بازی در کسب و کارهای آنلاین

فروش بیشتر با استفاده از مکانیک بازی در کسب و کارهای آنلاین

کسب و کارهایی که به دنبال راه‌های جدید برای ترغیب بیشتر مشتریان خود در استفاده از محصولات و خدماتشان هستند رو به استفاده از مکانیک بازی در وب‌سایت خود آورده‌اند. این کسب و کارها با استفاده از تاکتیک‌هایی مثل نشان‌های مجازی، امتیاز و جایزه بازدید سایت خود و به طبع آن میزان فروش خود را بالا می‌برند.

گیمیفیکیشن با استفاده از مکانیک بازی کاربران را ترغیب می‌کند تا زمان بیشتری را روی وب‌سایت یا یک نرم‌افزار صرف کنند. محبوبیت باورنکردنی بازی‌های اجتماعی فیسبوک و اپلیکیشن‌هایی نظیر فورسکوئر موجب شده است که کسب و کارها برای جلب توجه بیشتر مشتریان خود به آزمایش کردن این مفهوم نسبتاً جدید در سازوکارهای خود بپردازند. در نتیجه بعضی از کسب و کارها به دنبال جذب طراحان بازی رفته‌اند تا از دانش بالای آن‌ها برای بکارگیری مکانیک بازی در سازمان خود بهره ببرند.

سیمون کارلس از UBM TechWeb عقیده دارد:

مردم مجذوب این مفهوم [گیمیفیکیشن] شده‌اند چون همه می‌خواهند محصول و وب‌سایت خود را ماندگارتر کنند. و آن‌ها مکانیک بازی را روشی برای انجام آن می‌دانند.

وندا ملونی از موسسه تحقیقاتی M2 Research می‌گوید:

شواهد نشان می‌دهند که میزان ترغیب [کاربران] با به کار بردن مکانیک بازی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. این که چگونه این موضوع بر وفاداری مشتری اثر می‌گذارد و منجر به افزایش فروش می‌شود همچنان در حال بررسی است.

شرکت‌ها مدت زیادی است که از انگیزاننده‌ها برای تغییر رفتار بهره می‌برند. کوپن‌های خرید و کارت باشگاه مشتریان از مثال‌های بارز این انگیزاننده‌ها هستند. اما زمانی که وارد دنیای دیجیتال می‌شویم با تنوع بیشتری مواجه می‌شویم. به عقیده ایمی جو کیم، طراح بازی، چنانچه این انگیزاننده‌ها به طور صحیح پیاده‌سازی شوند به مراتب از قدرت بیشتری در دنیای دیجیتال برخوردارند.

به عنوان نمونه می‌شود به وب‌سایت باشگاه سایک (Psych) شبکه ان‌بی‌سی آمریکا اشاره کرد. این وب‌سایت در واقع سایتی برای طرفداران سریال کمدی سایک است که از این شبکه پخش می‌شود. این شبکه برای اضافه کردن چالش و مسابقه به سایت خود از موسسه بانچبال (Bunchball) که در زمینه پیاده‌سای گیمیفیکیشن تخصص دارد کمک گرفت.

طرفداران با اجرای اعمالی نظیر مشاهده ویدئو، حل معما و گوش دادن به آهنگ امتیاز می‌گرفتند و با استفاده از امتیازهای خود می‌توانستند ماگ، تی‌شرت و عکس‌های امضا شده توسط عوامل سریال سایک را دریافت کنند. افرادی که بیشترین امتیاز را دریافت کرده بودند نیز در یک جدول رده‌بندی به عموم طرفداران معرفی می‌شدند.

بازدید صفحات سایت طی یک فصل از ۹ میلیون به ۱۶ میلیون بازدید افزایش پیدا کرد. به طور متوسط هر بازدیدکننده ۲ بار در ماه از سایت بازدید می‌کرد که طی یک فصل این میزان به ۴ تا ۵ بازدید در ماه رسید. همچنین شاهد افزایش مدت بازدید از سایت، از ۱۴ دقیقه به ۲۲ دقیقه در هر بازدید بودیم.

به کار بردن مکانیک بازی در سایت باشگاه سایک یک موفقیت بزرگ را برای گردانندگان آن رقم زد. اما باید توجه داشت که اثر کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کارهای آنلاین بر میزان فروش آن‌ها هنوز به اثبات نرسیده است. اما مثال‌های زیادی برای باور داشتن به این موضوع در دنیای کسب و کار وجود دارد.

شما هم تجربه پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در کسب و کار خود را دارید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

برگرفته از LA Times

هم‌رسانی این نوشته
  , , , ,


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *