تخفیف ویژه برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی!

شرکت های بزرگ در این ۵ حوزه از گیمیفیکیشن بهره می‌برند

شرکت های بزرگ در این ۵ حوزه از گیمیفیکیشن بهره می‌برند

گیمیفیکیشن‌ یکی از مفاهیمی است که در این سال‌ها توجه زیادی را به خود جلب کرده و متأسفانه توسط کسب و کارها اشتباه درک شده است. در این نوشته سعی داریم ۵ حوزه که شرکت های بزرگ در آنها از گیمیفیکیشن استفاده می‌کنند را با هم مرور کنیم تا به این وسیله با این مفهوم جذاب بیشتر آشنا شویم. با ما در ادامه همراه باشید.

جذب و استخدام نیرو

استفاده از بازی برای جذب و استخدام نیرو در بین شرکت‌ها سابقه داشته اما با پیشرفت تکنولوژی و ظهور بازی‌های اجتماعی، این روش به مراتب مؤثرتر هم شده است. یکی از شرکت های بزرگ که از بازی برای جذب نیرو استفاده می‌کند گوگل است. گوگل بیلبوردی در سیلیکون ولی برپا کرد که حاوی یک مسئله سخت ریاضی بود. افراد با حل این مسئله وارد یک سری چالش‌های بازی‌گونه می‌شدند که در نهایت آنها را به پذیرش در یک شغل خاص نزدیک‌تر می‌کرد.

ارتش ایالات متحده با توسعه بازی ارتش آمریکا توجه میلیون‌ها نیروی بالقوه را به سمت نیروهای مسلح جذب کرد. این بازی به عنوان اقتصادی‌ترین استراتژی جذب نیروی ارتش شناخته شد و یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها در این ژانر به شمار می‌رود.

در مقیاسی بزرگ‌تر پیتزا دومینو بازی قهرمان پیتزا را توسعه داد. در این بازی شما در نقش یک سرآشپز ظاهر می‌شوید که می‌توانید به سلیقه خود پیتزای مورد نظرتان را درست کنید و به رقابت با سایر کاربران بپردازید. در آخر هم می‌توانید پیتزایی که درست کردید را سفارش دهید و تحویل بگیرید. اگر هم کار خود را به خوبی انجام داده باشید می‌توانید برای کار در شعبه محلی پیتزا دومینو درخواست استخدام ارسال کنید.

رشد و آموزش کارکنان

مجموعه بزرگ هتل های ماریوت هر ساله نیاز به جذب بیش از ۵۰،۰۰۰ نیرو برای بخش مهمانداری خود دارد. به طور طبیعی این میزان نیروی جدید نیاز به برنامه‌های آموزشی دارند. به همین منظور ماریوت اقدام به توسعه بازی «هتل ماریوتِ من» کرد. این بازی اجازه می‌دهد نقش‌ها و وظایف گوناگون مرتبط با هتل‌داری را تجربه کنید و به کاربر دیدی کلی از اتفاقاتی که در یک هتل می‌افتد می‌دهد. از طریق این بازی می‌توانید برای شغل مورد نظر خود پیشنهاد استخدام ارائه دهید. سادگی بازی «هتل ماریوتِ من» موجب شد در همان هفته اول ۲۵،۰۰۰ کاربر جذب ماریوت شوند.

شرکت های بزرگ بین‌المللی دیگر نظیر زیمنس و جنرال الکتریک هم از این رویه برای رشد و توسعه کارکنان خود بهره برده‌اند. برای بسیاری از این شرکت‌ها، اجرای برنامه‌های آموزشی مبتنی بر گیمیفیکیشن موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان رغبت کارکنان تا بیش از ۵۰ درصد شده است.

بازخورد کارکنان

سازگاری پایین برنامه‌های دریافت بازخورد سالانه از کارکنان، شرکت های بزرگ را مجبور به بازبینی ساختار این دست برنامه‌ها نموده است. در حال حاضر شرکت‌هایی وجود دارند که با استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن، کارکنان را ترغیب می‌کنند تا بازخورد خود را در لحظه و از طریق تلفن همراه ارسال نمایند. شرکت های بزرگ مثل سپاتیفای و فیسبوک این رویه را با برنامه‌های بازخورد سالانه جایگزین کرده‌اند. بدین ترتیب میزان رغبت کارکنان در این شرکت‌ها تا ۹۵ درصد بالا رفته است.

سلامت

یکی از رویکردهای اصلی برای افزایش عملکرد کارکنان، کمک به آنها برای افزایش سلامتی‌شان است. در کنار بهبود ادراک کارکنان نسبت به سازمان، توجه به حوزه سلامت موجب می‌شود که میزان غیبت در محل کار و همچنین هزینه بیمه‌های درمانی کاهش پیدا کند.

نکست‌جامپ، استارتاپی که در نیویورک مستقر است، به خاطر استفاده از گیمیفیکیشن به منظور ترغیب کارکنان‌ش برای توجه بیشتر به تناسب اندام خود مورد توجه بین‌المللی قرار گرفته است. با بکارگیری رقابت‌های تیمی و پشتیبانی همکاران، بیش از ۸۰ درصد از کارکنان این کسب و کار نوپا بیش از ۲ بار در هفته به باشگاه‌های ورزشی مراجعه می‌کنند.

ایجاد راه‌های جدید سودآوری

قدرت گیمیفیکیشن برای ایجاد تغییر در کسب و کارها در طی این سال‌ها افزایش چشم‌گیری یافته است. شرکت آی‌بی‌ام اقدام به توسعه یک بازی شبیه‌ساز مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) به نام اینووِیت (Innov8) نمود. این بازی پایه‌گذار ساخت محصولات دیگری نظیر بازی «مدیر شهر» شد که بر آموزش مدیران شهری تمرکز دارد. امروزه بیش از ۱۰۰۰ مؤسسه از پلتفورم اینوِویت برای آموزش مفاهیم مدیریت فرآیند کسب و کار بهره می‌گیرند و این پلتفورم درآمد زیادی را برای شرکت آی‌بی‌ام رقم زده است.

 

‌همان‌طور که مشاهده نمودید شرکت های بزرگ در حوزه‌های مختلفی از کسب و کار خود اقدام به بهره‌گیری از گیمیفیکیشن نموده‌اند. اما باید توجه داشت که نباید تنها به موفقیت‌های گیمیفیکیشن بسنده کرد. موفقیت گیمیفیکیشن بسته به عوامل زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها همچنان برای کسب و کارها ناشناخته مانده است. به همین خاطر لازم است که هر کسب و کار با توجه به نیازهایش اقدام به پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در ساز و کارهای خود کند. در همین ارتباط توصیه می‌کنیم ۱۰ قانون طلایی گیمیفیکیشن را مطالعه کنید.

 

برگرفته از GIGAOM

هم‌رسانی این نوشته
  , , , , , , ,


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *