۱۰ قانون طلایی گیمیفیکیشن

۱۰ قانون طلایی گیمیفیکیشن که لازم است همین امروز بدانید [قسمت پایانی]

در بخش اول از مقاله «۱۰ قانون طلایی گیمیفیکیشن که لازم است همین امروز بدانید»، ۵ قانون مهم را با هم مرور کردیم. در این قسمت ۵ قانون بعدی را معرفی خواهیم کرد. با بیزتریپ همراه باشید.

۶. پول درآوردن از گیمیفیکیشن وسوسه‌کننده است، اما باید روی هسته کسب و کار خود تمرکز کنید

بازی‌های اجتماعی زیادی وجود دارند که با استفاده از حقه‌های روانشناسی، کاربران را متقاعد می‌کنند که پول خرج کنند و بازی را هم به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند. شاید شما هم پیش خود فکر کنید که با استفاده از این حقه‌ها می‌توانید پول خوبی به جیب بزنید. اما اشتباه نکنید و روی هسته اصلی کسب و کار خود متمرکز شوید.

۷. داستان بازی‌ها فقط داستان رقابت نیست!

اولین واکنشی که بسیاری افراد بعد از شنیدن گیمیفیکیشن دارند این است که یک سیستم امتیازدهی راه می‌اندازیم، یک جدول رده‌بندی درست می‌کنیم و مردم چون به طور طبیعی دوست دارند که در بالای جدول رده‌بندی باشند باقی کارها خودبه‌خود انجام خواهد شد. این مسئله اتفاق نخواهد افتاد.

انسان‌ها موجودات پیچیده‌ای هستند. پروفسور ریچارد بارتل گیمرها را به چهار دسته تقسیم‌بندی کرده است. هر انسان ترکیبی از این چهار نوع مختلف را در خود دارد.

  • کُشنده ها تمایل دارند دیگران را شکست دهند.
  • کامیاب ها تمایل دارند خود را شکست دهند.
  • کاوشگران تمایل به سرک کشیدن و اکتشاف دارند.
  • معاشرتی ها اهمیتی برای کاری که انجام می‌دهند قائل نیستند مادامی که همراه با دوستان خود آن کار را انجام دهند.

پروفسور بارتل تخمین می‌زند که تنها ۲۵ درصد از گیمرهای آنلاین خصیصه کُشنده را به عنوان خصیصه غالب خود دارند. پس اگر گیمیفیکیشن را برای این دسته از افراد طراحی کنید، به خواسته تنها ۲۵ درصد از مشتریان خود توجه کرده‌اید. یا به عبارت دیگر برای ۷۵ درصد از مشتریان خود تجربه ناخوشایندی طراحی کرده‌اید.

۸. مراقب پیامدهای ناخواسته باشید

فرض کنیم که شما می‌خواهید کاربران، نظر خود را در مورد محصول‌تان منتشر کنند. برای این کار امتیاز در نظر می‌گیرید و در یک جدول رده‌بندی نفرات برتر را نشان می‌دهید.

حالا چه اتفاقی می‌افتد؟ انبوهی از نظرات کوتاه مثل «عالیه» یا «به درد نمی‌خوره» برای شما فرستاده می‌شود.

پس به یک سیستم امتیازدهی به نظرات نیاز پیدا می‌کنید. برای امتیاز دادن به نظرات دیگر کاربران و همچنین داشتن نظراتی با امتیاز بالا هم امتیاز در نظر می‌گیرید.

حالا چه اتفاقی می‌افتد؟ کاربران برای امتیاز گرفتن و نه برای انتخاب مفیدترین نظرات شروع به امتیاز دادن به نظرات دیگر کاربران می‌کنند. در واقع کاربران سیستم شما را به بازی می‌گیرند.

طراحی ضعیف گیمیفیکیشن موجب می‌شود تا به جای رفع مشکلات کسب و کارتان، مشکلات بیشتری برای شما فراهم شود.

۹. گیمیفیکیشن را برای کاربر امری شخصی کنید

پاداش‌های درونی بسیار قدرتمندتر از پاداش‌های بیرونی هستند. در واقع عامل انگیزه هر فرد از درونش سرچشمه می‌گیرد و قابل پیش‌بینی نیست. به طور عمومی به این نکات توجه داشته باشید:

 

  • از پاداش‌های نقدی اجتناب کنید.
  • اجازه دهید افراد موقعیت خود را بروز دهند.
  • رویکردی مستمر به گیمیفیکیشن داشته باشید. انتظار داشته باشید که کاربران در گذر زمان پیشرفت کنند.
  • برای کاربران صفحه شخصی در نظر بگیرید و اجازه دهید موفقیت‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

۱۰. گیمیفیکیشن یک پروژه نیست بلکه یک فرایند است

بخش مارکتینگ معمولاً با این قسمت درگیر است. زمانی که گیمیفیکیشن را شروع می‌کنید بدانید که پایانی ندارد. حدود ۱۰ درصد از بودجه توسعه گیمیفیکیشن قبل از راه‌اندازی خرج می‌شود. انتظار داشته باشید که حداقل ۵۰ درصد از این بودجه بعد از راه‌اندازی خرج شود. برای نگه‌داری استراتژی گیمیفیکیشن لازم است که همانند وب‌سایت، زیرساخت، بازاریابی و روابط عمومی خود برای آن بودجه دائمی نگه‌داری در نظر بگیرید.

در نهایت از گیمیفیکیشن نترسید. با رعایت ۱۰ قانون طلایی گیمیفیکیشن شانس موفقیت شما افزایش چشم‌گیری خواهد یافت. حتی به یک سیستم امتیازدهی ساده هم می‌توانید اکتفا کنید. برای خیلی از کسب و کارها همین سیستم امتیازدهی محصولات و خدمات هم کافی به نظر می‌رسد.

نظرات خود را در مورد ۱۰ قانون طلایی گیمیفیکیشن با ما در قسمت دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید