کاربرد گیمیفیکیشن در محیط کار

کاربرد گیمیفیکیشن در محیط کار از زبان دانیل دیبو

یکی از نرم‌افزارهای موفق پیاده‌سازی شبکه اجتماعی برای سازمان‌ها ریپل (Rypple) است. در این نرم‌افزار از المان‌های بازی برای افزایش میزان رغبت کارکنان استفاده شده است. دانیل دیبو، مدیر اجرایی ریپل، در مصاحبه‌ای که با آلیزا شرمن، یکی از پیشگامان دنیای وب و موبایل، داشته از تجربیات خود در زمینه پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در محیط کار سخن گفته است. اگر شما هم به دنبال پیاده‌سازی این مفهوم در سازمان خود هستید مطالعه نکات دانیل در مورد کاربرد گیمیفیکیشن در محیط کار را به شما توصیه می‌کنیم.

طراحی بازی تنها در صنعت بازی‌سازی کاربرد ندارد. نرم‌افزارهای مرتبط با کسب و کار هم می‌توانند از این مفهوم بهره ببرند. به منظور افزایش میزان رغبت کارکنان برای انجام هر کاری که مبتنی بر یک فرایند انجام می‌پذیرد می‌توان از جنبه‌های مختلف بازی کمک گرفت. به طور کلی ما انسان‌ها روی خوشی نسبت به بازی نشان می‌دهیم. در اینجا ارزش و کاربرد گیمیفیکیشن که همان استفاده از مکانیک بازی در کارکردهای غیربازی است مشخص می‌شود.

بسیار ساده‌انگارانه است که کاربرد گیمیفیکیشن را به پیاده‌سازی چند نشان و امتیاز محدود بدانیم. در نرم‌افزار ریپل هم از نشان‌ها استفاده می‌شود اما در واقع با فرایندی خردمندانه و استراتژیک روبرو هستیم تا افراد یکدیگر را در محیط کار با کمک این نشان‌ها بهتر بشناسند.

دانیل نکاتی را مرتبط با استفاده از عناصر بازی در محیط کار در یک ارائه جمع‌آوری کرده که مهم‌ترین آنها را در ادامه با هم مرور می‌کنیم:

  • قرار نیست گیمیفیکیشن کار را به سرگرمی تبدیل کند. در واقع گیمیفیکیشن به دنبال درک بیشتر طبیعت انسان‌ها است.
  • عناصر بازی همین الان هم در محیط‌های کاری وجود دارد. رگه‌هایی از رقابت و همکاری در بسیاری از محیط‌های کاری دیده می‌شود. کنترل استراتژیک این دست فعل و انفعالات یکی از جنبه‌های گیمیفیکیشن به شمار می‌رود.
  • گیمیفیکیشن محدود به نشان و امتیاز نیست. این طرز نگاه به گیمیفیکیشن بسیار ساده‌انگارانه است.
  • نشان‌ها به هیچ عنوان جایگزین سمت‌ها و عناوین شغلی نمی‌شوند. بلکه به عنوان مکملی برای نمایه و اعتبار فرد به کار می‌روند.

در نهایت توجه داشته باشید که افراد به دنبال کاری می‌گردند که معنی و مفهوم داشته باشد؛ کاری که هدفی را دنبال کند. می‌خواهند در چیزی خبره شوند، مهارت‌های خود را افزایش دهند و تلاش‌هایشان دیده شود. می‌خواهند جزئی از یک کل باشند و در آن مشارکت داشته باشند. چنانچه گیمیفیکیشن به خوبی در سازمان پیاده‌سازی شود این جنبه‌های مثبتِ طبیعت انسانی را تقویت خواهد کرد.

برگرفته از GIGAOM

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید