گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن هنر استخراج عناصر سرگرم‌کننده و جذاب موجود در بازی‌ها و به کارگیری آن‌ها به منظور افزایش میزان درگیری مخاطبان در زمینه‌هایی است که بازی نیستند. از مهم‌ترین کاربردهای گیمیفیکیشن می‌توان به آموزش، کسب و کار، سلامت و بهداشت و همچنین تغییر رفتارهای اجتماعی اشاره کرد.

چرا گیمیفیکیشن؟

طبق پژوهشی که دایرک (مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال) در سال ۱۳۹۶ انجام داده است، سرانه مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران، ۳۱ دقیقه به ازای هر نفر است و هر بازیکن ایرانی به طور متوسط ۹۰ دقیقه از شبانه‌روز را به انجام بازی‌های دیجیتال مشغول است. در همین گزارش می‌خوانیم که ایران در مجموع ۲۸ میلیون بازیکن دارد. این آمار گویای یک حقیقت است: ایرانیان با بازی‌های دیجیتال دَم‌خور هستند!

آمار جهانی بازی‌های دیجیتال هم نشان می‌دهد که ما انسان‌ها بسیار بیشتر از آن چه تصور می‌کنیم درگیر بازی‌ها هستیم. برای پر کردن زمان‌های خالی، برای فرار از دغدغه‌ها و مشکلات زندگی، برای تفریح با دوستان و خانواده و در بسیاری از موقعیت‌های دیگر به بازی‌ها پناه می‌بریم. اما این وابستگی به بازی‌ها موضوعی تازه نیست.

تاریخچه بازی احتمالاً به اوایل پیدایش انسان‌ها برمی‌گردد. بازی‌ها فرایندی برای آموزش و محافظت از انسان‌ها در برابر خطر بوده‌اند. اما اولین ابزار بازی کشف‌شده متعلق به حدود ۵۰۰۰ سال پیش است.

تمامی این موارد نشان‌دهنده این موضوع هستند که بازی، پدیده‌ای آشنا برای ما انسان‌ها است. بازی‌ها قادر هستند برای لحظه‌ای ما را از دنیای اطرافمان جدا کنند. اما چه عناصری در بازی‌ها وجود دارند که می‌توانند این چنین ما را درگیر خود کنند؟ در گیمیفیکیشن ما به دنبال شناسایی این موارد و به کار بردن آنها در زمینه‌های دیگر هستیم. بدین ترتیب با به‌کارگیری گیمیفیکیشن قادر خواهیم بود آماری نظیر نرخ جذب، میزان درگیری مخاطبان، نرخ بازگشت مشتریان و فروش را بهبود ببخشیم.

پیشران‌های گیمیفیکیشن

۸ پیشران گیمیفیکیشن…

پیشران‌های گیمیفیکیشن

پیشران ۱. معنا

پیشران ۲. توانمندسازی

پیشران ۳. تأثیرگذاری اجتماعی

پیشران ۴. غیرمنتظره بودن

پیشران ۵. اجتناب

پیشران ۶. کمبود

پیشران ۷. مالکیت

پیشران ۸. دستاورد

طراحی گیمیفیکیشن

در طراحی گیمیفیکیشن از فرایندی تکرارشونده برای رسیدن به راهکار مناسب بهره می‌بریم. در این فرایند خواسته‌ها و نیازهای تمام طرف‌های درگیر در نظر گرفته می‌شود تا در نهایت به راهکاری برسیم که از دید مخاطب خواستنی، از دید فنی شدنی و از دید کسب و کار ماندنی باشد.

فرایند طراحی گیمیفیکیشن

اهداف

در اولین گام نیاز است اهداف کسب و کار از پیاده‌سازی گیمیفیکیشن مشخص شود. این اهداف می‌تواند شامل افزایش نرخ جذب، افزایش میزان درگیری مخاطبان، افزایش نرخ بازگشت مشتریان، افزایش فروش و اهدافی از این دست باشد.

رفتارها

در گام بعدی مشخص می‌کنیم که برای رسیدن به اهدافی که پیشتر مشخص کردیم لازم است مخاطبان چه رفتاری از خود بروز دهند. برای مثال به منظور افزایش نرخ جذب یک وب‌سایت نیاز است که مخاطبان فرایند ثبت نام در وب‌سایت را طی کنند. بدین ترتیب طراحی گیمیفیکیشن به ترتیبی صورت می‌گید که منجر به ثبت نام بیشتر در وب‌سایت شود.

مخاطبان

طراحی خوب نیاز به همدلی با مخاطبان دارد و طراحی گیمیفیکیشن هم از این قاعده پیروی می‌کند. مخاطبان چه کسانی هستند؟ چه نیازهایی دارند؟ چگونه به دغدغه‌ها و مشکلات‌شان پاسخ می‌گویند؟

پیشران‌ها

در این گام بررسی می‌کنیم که وضعیت پیشران‌ها در محصول موجود به چه ترتیب است. بدین ترتیب درمی‌یابیم که نیاز است روی کدام یک از پیشران‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم و وضعیت مطلوب پیشران‌ها را مشخص می‌کنیم.

عناصر

بازی‌ها از عناصر گوناگون نظیر داستان، کاراکترها، امتیاز و نشان‌ها تشکیل شده‌اند. در این گام عناصر مناسب را که منجر به تقویت پیشران‌های گیمیفیکیشن می‌شوند را برمی‌گزینیم.

نمونه اولیه (پروتوتایپ)

همه ایده‌ها تا زمانی که پیاده‌سازی نشده‌اند جذاب به نظر می‌رسند. برای این که از صحت عملکرد طراحی خود مطمئن شویم لازم است نمونه‌ای اولیه از آن را بسازیم.

تست

نمونه اولیه را با مخاطبان تست می‌کنیم تا بازخورد دریافت کنیم و نقاط قوت و ضعف طرح خود را بشناسیم.

اصلاح

بر اساس بازخوردهایی که از مخاطبان گرفته‌ایم طرح اولیه خود را اصلاح می‌کنیم و دوباره فرایند ساخت نمونه و تست را تکرار می‌نماییم.

چرا استودیو مارنو؟

استودیو مارنو به بهترین و به‌روزترین منابع گیمیفیکیشن دسترسی دارد. بدین ترتیب می‌توانید اطمینان داشته باشید که بهترین نسخه برای کسب و کار شما پیاده‌سازی می‌شود. همچنین طراحی‌های متعدد به ما کمک کرده که با دید مناسب بتوانیم فرایندهای بهینه‌ای را برای رسیدن به طرح مناسب برای کسب و کار شما طی کنیم.